Skip to content

Vi arbejder (også) for et erhverv med et mindre aftryk

Vi mener, at fremtidens fødevarer skal produceres med respekt for flere bundlinjer

Vi pakker det ikke ind:

Vi skal udvikle dansk fødevareproduktion, så vi producerer mere – men med et mindre aftryk. Globalt bliver der flere munde at mætte, og i landbruget ønsker vi at tage ansvar. Akkurat som vi altid har gjort. Vi skal også passe bedre på vores planet. Derfor skal vi producere mere bæredygtigt. Det er en udvikling, vi er i fuld gang med.

Nye teknologier

Vi tager nye teknologier i brug. Præcisionssprøjtning er et godt eksempel. Ud fra GPS-styrede kort, der blandt andet er baseret på satellitbilleder, sprøjter man kun dér, hvor det er nødvendigt – frem for at sprøjte hele marken.

Økonomi er en faktor

En forudsætning for udvikling er, at man også har respekt for den enkelte bedrifts økonomiske bundlinje. Ellers afvikler man frem for at udvikle, hvilket kan føre til tomme brødhylder i supermarkedet. Det ønsker ingen.

Derfor forsøger vi i landbruget at balancere flere bundlinjer på én gang – for vi mener, at man ikke kan skille dem ad. Et fokus på en sund økonomisk bundlinje kræver, at vi også har fokus på den bundlinje, der handler om bæredygtighed.

Det er den kontrakt, vi har med samfundet. Ligesom fokus på dyrevelfærd er det.

Vi ser den Grønne Trepart, som en vigtig værktøjskasse

En af hovedtankerne bag Grøn Trepart er at finde svar på mange udfordringer på een gang. Herunder kan du se, hvad der primært er fokus på og de mål, der er sat.

Back To Top