
Foto: Der var rigeligt at drøfte, da Østjysk Landboforeningen
brugte en dag på at definere foreningens vej frem.
22. maj
Af Jacob Svendsen
Bestyrelsesmedlemmerne i Østjysk Landboforening havde tusind år gammelt korn i hænderne. En sort, der mindede om hvede og kom til gennem handel med andre lande. I montrerne var potteskår, pilespidser og vidnesbyrd fra de mennesker, der har levet i lokalområdet længe før nogen havde tænkt på både kristendom og effektive kornsorter.
Alt sammen foregik i bestyrelsesmedlem Jens Bagges lille museum.
Her mødtes bestyrelsen i landboforeningen, omgivet af fortiden, for at drøfte fremtiden.
Sagen er, at den grønne trepart har lagt bånd på mange af foreningens ressourcer det seneste halvandet år. Landboerhvervet er imidlertid mere end treparten. Formålet med dagen var at udpege de fokusområder, som bestyrelsen primært skal arbejde med de næste par år.
Flere fokusområder
Eller som medlem af bestyrelsen Michael Fredslund siger:
– Vi fandt ud af alt det, vi skal rykke på, og alt det, som landboforeningen skal stå for. Vi fik også lavet en plan for, hvordan vi får sat nogle ting i værk. Alting skal ikke kun gå op i trepart og valgkamp.
Noget af det, som bestyrelsen i Østjysk Landboforening blev enige om, er, at der fortsat skal være fokus på grøn omstilling. Foreningen vil også arbejde med emner som generationsskifte, og hvordan foreningen i endnu højere grad kan skabe værdi for medlemmerne.

Foto: Der blev arbejdet koncentreret ved bordene.
Mange ting at tage fat på
Dagen igennem blev der arbejdet koncentreret, der blev lyttet, alt imens humøret var højt.
– Vi havde en rigtig god dag, hvor vi blev skarpere på, hvad vi skal arbejde med, og måske også hvad vi ikke skal arbejde så meget med. Sagen er jo, at der sker rigtig mange ting i og omkring foreningen. Derfor er der opgaver og politiske temaer nok at tage fat på, siger formanden Peter Mortensen.
Hvad tænker du?
Har foreningen fat på de rigtige emner? Skriv gerne til jasv@velas.dk, hvis du har en kommentar.
